The Sound of Sprouts
Artikel gepubliceerd op 12 maart 2019 om 14:17

© Marit Galle

Muzikaal aangelegde studenten nemen het tegen elkaar op
Door Arno Pauwels

De eerste editie van de Sounds of Sprouts is volop aan de gang: kon u twee donderdagen geleden M.chuzi, Bel-Air en King Victor aan het werk zien, moet u vanavond in het RITCS café zijn voor Baltimore, Outer Haven en Ruby Grace. Oordopjes in en genieten maar!

Voor jong, muzikaal talent moest u donderdag 28 februari in de Beursschouwburg zijn, waar de eerste ronde van Sound of Sprouts plaatsvond, een wedstrijd voor opkomende artiesten die in Brussel studeren. Onder de 32 bands die zich hadden aangemeld werden er slechts zes geselecteerd, die het tegen elkaar opnemen in twee halve finales.

Het swingende nonet M.chuzi    
© Jan Meeus

Dat de concours, die voorheen doorging als de RockRace, aan een naamswijziging toe was, werd meteen evident bij de aanvang  van het eerste optreden, gegeven door M.chuzi. Swingend als de salsa (de bandnaam is overigens Swahili voor saus) houdt dit eclectische nonet – in navolging van Fela Kuti – de afrobeattraditie levendig, niettemin  breekt het er mee met stijlen als jazz, funk en reggae. Dit wordt helemaal duidelijk wanneer gedurende het laatste nummer Sloveens filosoof Slavoj Žižek de kop opsteekt – weliswaar in de vorm van een sample. Even werd het druk op het kleine podium, maar een man te veel stond er zeker niet, aangezien de meerderheid minstens twee instrumenten bespeelde.

Drie kwartier later was het aan Bel-Air, die ondanks het te moeten stellen met zes leden minder, zeker geen moeite ondervonden de zaal mee te krijgen met een vol geluid en imponerende stage presence. De (vriendschaps)band kwam tot stand op de trein tussen de Vlaamse thuisdorpen en de school in het Brusselse – terwijl een driehonderdduizendtal andere pendelaars toen hun tijd verkwistten in de filedrukte in en rondom de hoofdstad. De invloed van de Engelse alternative en post-rock scene is duidelijk in baslijnen van Joy Division, de zweverige gitaar van The Stone Roses en punchy drums van The Smiths, die verweven worden tot een opwekkend maar daarom niet minder oprecht klinkend geheel.

Bel-Air moest het met zes leden minder stellen, maar ondervond geen moeite om de zaal mee te krijgen    
© Jan Meeus

De laatste artiest op de affiche was King Victor, die het publiek weer wist te bedaren met hun dromerige shoegaze. Vanuit het zestal verrees een imposante wall of sound, maar daarboven uitsteken, vormde geen enkel probleem voor de frontvrouw van de groep. Ronkende namen als The War On Drugs, The Sound en Slowdive rekenen zij tot hun idolen. Hoewel King Victor schijnbaar de grootste (of toch luidste) fanbase bijhad, moesten ze het afleggen tegen de eerste bands op het programma.

M.chuzi en Bel-Air mochten van de jury doorstoten naar de eindstrijd in de Ancienne Belgique, waar ze het in de AB Club zullen opnemen tegen de andere finalisten. Beneden in de grote zaal stelt Zwangere Guy op dat moment zijn nieuwe plaat voor. Maar dus eerst nog de tweede halve finale in RITCS café, waar vanavond Baltimore, Outer Haven en Ruby Grace de confrontatie aangaan. De optimale kans om prille artiesten mee te pikken voor hun doorbraak, een hip gebeuren waarmee u later mooi kan opscheppen bij uw muziek liefhebbende vrienden!

King Victor wist het publiek weer te bedaren met hun dromerige shoegaze    
© Marit Galle