Marcom onthult nieuwe huisstijlgids
Artikel gepubliceerd op 21 oktober 2016 om 13:08
Interpretatie van het VUB logo door de redactie    

Door Mathias Cox
Of men het nu in de sigaar terecht vindt of niet, bij te veel mensen op de VUB hangt er nog steeds een mysterie-discours rond de verandering van de huisstijl. De studentenraad is kwaad, die van het BSG zijn nog steeds aan het bokken, er kwamen Facebook haatpagina's en -commentaren uit alle hoeken en ook op de esplanade wordt er lustig gepalaverd over het verdwijnen van groen op de campus (letterlijk, figuurlijk en symbolisch).

"Vanaf heden zorgt de Brusselse universiteit nu ook voor universiteitsblauw als een begrip."

Dat de publieke opinie niet meteen gewonnen was voor het Doritos-chipshoekje in het nieuwe logo was duidelijk. Dat alle studenten tegen stemden op de universiteitsraad, keek niemand van op en niemand deed daar dan ook wat aan. En uiteindelijk weet nog steeds driekwart van de studentenpopulatie van toeten noch blazen. Naar waar voert dit stille protest dan? Waar gaan we heen met die wrok? Moeten we het nieuwe logo haten? En moet een ander zich slecht voelen dat het hem niets kan schelen? Wel, in de eerste Moeial van het jaar reconstrueren we voor u de tijdlijn en zal u ontdekken dat deze ganse kwestie in feite een prototype is van hoe moeilijk we het hebben om verantwoordelijkheid op te nemen voor onze existentiële vragen. Hoe dit verder escaleert in een situatie waarin een dienst als Marcom (Marketing, Communicatie en Evenementen) zich ontfermt over de vraag wie en wat de VUB (en zelfs 'dé vrijzinnigheid') is. Een vraag die eigenlijk niet eens gesteld dient te worden, dat is: de vraag is het antwoord.

Sinds vandaag is er alvast op internet een platform te vinden dewelke jullie leert hoe te denken over het nieuwe logo en de bijbehorende huisstijl. En zo hebben we er alleszins een nieuwe kleur aan overgehouden: vanaf heden zorgt de Brusselse universiteit, naast het traditionele methyleenblauw van de facultaire dopen, nu ook voor universiteitsblauw als een begrip.

Lees meer in 'Zwanenzang van een stil protest. Kroniek van de nieuwe huisstijl' in de Moeial vanaf 26 oktober - nog steeds gratis en onbetaalbaar - te vinden op alle campussen.

De nieuwe huisstijlgids: http://huisstijl.vub.ac.be